Av Anja Westlye i Meshcrafts
Oslotech AS åpnet i mars i år ladeanlegg i garasjen på Forskningsparken. Her er det installert 15 ladepunkter for elbiler. Anlegget er en helt ny teknisk løsning med styring via Meshcrafts AS' plattform SmartCharge.
Anlegget er utviklet med tanke på fremtidens behov og løsninger. Dette innebærer i første omgang avregning og betaling av strøm til besøkende. SmartCharge-løsningen gir mulighet til å betale for forbrukt energi, m.a.o. man betaler for strømmen bilen lades med og ikke for tiden den er tilkoblet.
Videre vil det i fremtiden bli mulig å velge ladeeffekt for de som har behov for raskere lading. Det vil også bli mulig å reservere plass for besøkende i anlegget ved hjelp av SmartCharge appen. Det finnes per i dag ingen tilsvarende løsninger i Norge, i hht Åsmund Møll Frengstad i Meshcrafts AS.
Anlegget er dimensjonert til å kunne levere 22 kilowatt til alle ladepunktene. Basiseffekten er på 3,6 kilowatt og når du i fremtiden kobler til bilen, kan du via app velge om du vil ha høyere effekt mot høyere betaling.
Fra å ha en kostnad på lading for elbiler, tjener nå Oslotech penger på ladende ansatte.
Anlegget installeres også med effektstyring mot Forskningsparkens el-anlegg og mot hver enkelt lader. Det er også forberedt for å kunne kobles opp mot batteri, solceller og eventuelt vind for å utnytte tilgjengelig kapasitet best mulig.
Anleggets største fordel fremfor andre anlegg er at man kan få maks effekt på alle ladeplassene. De fleste anlegg i dag har noen dedikerte ladere som kan levere høy effekt, mens de resterende leverer basis effekt på 2-3,6 kilowatt. Da totaleffekten er delt med de andre laderne og andre ”forbrukere” i Forskningsparken, vil det bare være mulig å lade med høyere effekt så lenge det er ledig kapasitet.
Anlegget er dimensjonert for at alle plassene til enhver tid har tilgang til 3,6 kilowatt, med nok ekstra effekt til å fordele på de med behov. Anlegget er dimensjonert for å kunne levere 22 kilowatt til alle punktene for å ha fleksibilitet i anlegget og være forberedt på fremtidens elbiler. Det legges også opp til at man kan få høyere effekt etterhvert som det blir tilgjengelig i anlegget.
Les mer på https://meshcrafts.com/blog/2017/05/10/fremtidsrettet-ladeanlegg-i-forskningsparken/
I samme nyhetsbrev
Smart city seminaret viser frem litt av det praktiske arbeidet som gjøres rundt i smartby-Norge. Vi vil besøke to av Norges smarteste byene (Trondheim og Bodø) og høre fra sentrale beslutningstakere.
Velkommen til den mest spennende internasjonale konferansen om Smart Societies i 2018! Hva skal til for å skape glade og trygge innbyggere i en ukjent fremtid? Hvordan sikrer vi god livskvalitet i urbane miljø når fremtiden innebærer store endringer?
Ulf Rydningen
HiOA jobber med smartbyspørsmål både i forskning og undervisning. Her er noen spørsmål vi stiller oss:
Ingard Bergeland
I Westcontrol jobber vi nå med et pilotprosjekt hvor det benyttes NB-IoT teknologi til automatisk vannmåleravlesning.
Terje Christensen
Hva er Urbalurba? 99% av alle smartbyløsninger trenger data. Men ikke bare det, de trenger tilrettelagte data som en innovatør enkelt kan få oversikt over, innsikt i, og som kan testes og lekes med. Det er dette Urbalurba gjør: VI tilrettelegger data for innovatører som jobber med å gjøre norske byer smartere.
Leif Thune Rudlang i Delfi, EnablerHub og Maptrends
2017 har vært et innholdsrikt år for oss i Delfi og det er derfor vanskelig å trekke frem kun ett høydepunkt. Hovedfokus har mobilitetsanalyse- og innsiktsselskapet Maptrends fått og det har hatt en enorm vekst og utvikling det siste året. Maptrends baserer - kort fortalt - sin teknologi på å kunne vise befolkningsbevegelse
Line Barkved
I desember 2017 startet forskningsprosjektet «New Water Ways» opp. Det handler om hvordan byer kan oppnå mer bærekraftig forvaltning av overvann.
Bjørn Z. Ekelund
I Larvik gjennomføres det nå et spennende prosjekt med sosial boligbygging. Det arbeides med å lete fram nye måter å samarbeide med familier som søker støtte til bolig fra kommunens boligforvaltning.
Fra Andreas Berg Dale
I Skalar satser vi på digitale tjenester under paraplyen "Smarte samfunn". Som et ledd i denne satsningen lanserte vi nylig den digitale innbyggertjenesten LEDi. LEDi er en heldigital, A til Å-prosess for booking og utleieadministrasjon av kommunale bygg.
Marit Natvig
Åpning av data fører ikke nødvendigvis til innovasjon. Det trengs mer kunnskap om hvilke data som trengs, behovene og forventningene til potensielle databrukere og om barrierer og suksessfaktorer relatert til åpne data.
Marianne Røgeberg
Acando står bak innførelsen av selvkjørende minibusser til Norge og har markedets mest kompetente miljø innen Smart Mobility og autonome transportløsninger. Vi har de siste 2 årene gjennomført demonstrasjoner i hele Norge, og over 15.000 personer har til nå prøvekjørt den selvkjørende bussen.
Paal Kristian Levang
Neste generasjon Linking Data nettverk har IoT støtte: Les whitepaper her:
Anja Westlye
Oslotech AS åpnet i mars i år ladeanlegg i garasjen på Forskningsparken. Her er det installert 15 ladepunkter for elbiler. Anlegget er en helt ny teknisk løsning med styring via Meshcrafts AS' plattform SmartCharge.
Olav Madland
Dagens transportsystem og veginfrastruktur vil i løpet av få år bli digitalisert. Som brukere av kjøretøy, vei og bane vil vi oppleve en rekke tjenester som vi i dag ikke tenker på. Kjøretøyene vil optimaliseres slik at de automatisk er tilgjengelig for transportbehovene og til enhver tid kjører med maksimal utnyttelse