Varelevering i en nullutslippssone

Hvordan kan vareleveringen løses dersom det innføres forbud mot fossile kjøretøy i sentrum av Oslo og Bergen? Med ambisiøse mål for reduksjon i klimagassutslipp og biltrafikk, trenger byene sterkere virkemidler, også mot næringstransporten. Klarer næringslivet å møte denne utfordringen med teknologiutvikling og nye forretningsmodeller?

Oslo og Bergen ønsker å teste om tøffere tiltak for overgang til nullutslippskjøretøy i sentrumssonen vil gi raskere nedgang i klimagassutslipp og biltrafikk. I praksis vil dette gjøre det dyrt eller ulovlig å kjøre fossile kjøretøy inn i definerte områder i Oslo og Bergen.

Det er et mål at dette skal bidra til å gjøre byene mer attraktive for næringsdrivende, men tiltaket gir overgangsutfordringer. Det er særlig oppmerksomhet rundt typiske sentrumsnæringer som har betydelig behov for varelevering - handel, servering og overnatting.

I denne workshopen er vi på jakt etter løsninger som gjør varelevering uten utslipp mulig, billig og effektivt. Uten å begrense hva innspillene kan handle om, nevner vi

  • logistikkaktører som har gode løsninger på nullutslippslevering,

  • varemottakere som har gode idéer til hvordan mottakerne kan legge til rette for effektive nullutslippsløsninger,

  • eiendomsutviklere som vil gjøre oppmerksom på eiendommer som kan benyttes til omlastning, lading eller andre relevante formål,

  • og teknologiselskaper som har styringssystemer som kan bidra til effektiv styring eller overvåking av sonen.

Eller noe helt annet som vil gjøre en nullutslippssone bedre for både bedriftene og byene.

Representanter for prosjektet

  • Lars Petter Klem, prosjektleder nullutslippssone Bergen kommune

  • Ragnhild Århus, prosjektleder nullutslippssone Oslo kommune