Mens gatearealer omprioriteres for å tilrettelegge for at flere reiser klimavennlig og byrom oppgraderes for opphold og mer byliv, opplever noen grupper at tilgjengeligheten i byene både blir mer utfordrende og tidkrevende: de som skal holde byene i gang med varer, tjenester og service. Hvordan kan vi inkludere bylogistikken bedre i byutviklingen, og sørge for at også disse gruppene kan løse sine oppgaver på en smartere, grønnere og mer effektiv måte?
Vareleveringen har ofte blitt beskrevet som et glemt kapittel i byutviklingen.
Realiteten er at det er en rekke ulike oppgaver som utføres i byene våre dag og natt, året rundt som i mindre grad har fått den oppmerksomheten som den øvrige mobiliteten i byområdet har i arbeidet med bærekraftig byutvikling.
I tillegg til de store lastebilene og varebilene som skal frem med varer, skal også håndverkere inn i byene og løse oppgaver på daglig basis. Hjemmetjenesten skal rundt til brukerne sine. Anleggstrafikken skal frem med byggematerialer og ut igjen med masser fra byggeplassen. Avfall skal fraktes ut av byen. Post og pakker skal leveres, og flere og flere skal ha levert pakker og mat på døra.
Hvordan sikrer vi at også denne delen av transporten i byene løses på en grønn og effektiv måte som bidrar til at den bærekraftige byen ikke bare blir klimavennlig, men også er funksjonell og tilrettelegger for at alle de som holder byen i gang også kan løse sine oppgaver på en god og trygg måte?
Prosjekter i workshopen
Kan et On Demand leveringstilbud bidra til vekst i lokal handel? Med zeBY , zero emmision by (Horten), har vi gått inn i utfordringer knyttet til null- utslippsamfunnet som små og mellomstore steder må løse på lik linje med større byer. Ofte med færre ressurser og i mer utfordrende omgivelser spesielt med tanke på avstander.
Hvordan kan vareleveringen løses dersom det innføres forbud mot fossile kjøretøy i sentrum av Oslo og Bergen? Med ambisiøse mål for reduksjon i klimagassutslipp og biltrafikk, trenger byene sterkere virkemidler, også mot næringstransporten. Klarer næringslivet å møte denne utfordringen med teknologiutvikling og nye forretningsmodeller?
Kan du se for deg varer levert med droner eller elektriske lastesykler? Eller at pakken din blir levert med buss eller trikk? Gjennom et regionalt samarbeidsprosjekt utvikler og tester kommunene Asker, Bærum, Drammen og Oslo, sammen med Statens vegvesen og Viken fylkeskommune innovative og bærekraftige løsninger for varelogistikken langs E18 Vestkorridoren.
Kan endrede innkjøpsrutiner hos kommunen bidra til at Tønsberg blir en grønnere, triveligere og bedre by? Tønsberg kommune har satt i gang et prosjekt hvor de skal se på muligheter for å reduserer varetransporten til kommunens virksomheter. Smartere innkjøpsordninger skal gi reduserte kostnader og klimagassutslipp.
Slik foregår workshopen
Målet er at man skal få en oversikt over utfordringer og prosjekter relatert til tema for workshopen. De som har utfordringen skal få nye innspill. De som har løsninger skal finne muligheter for sine løsninger.
Faglige partnere
Faglig innhold
Rådgiver (Strategi og utvikling - Samferdsel, miljø og mobilitet - Vestfold og Telemark fylkeskommune)