Mikromobilitet

Mikromobilitet, ofte kjent som elsparkesyklerm har hatt enorm vekst i Norge og ble sommerens store snakkis. Til glede for noen og besvær for andre. Uvettig bruk har ført til ulykker og hensatte elsparkesykler til hinder for fri ferdsel. For mange er elsparkesykkelen frihet; en miljøvennlig og fleksibel måte å kjapt ta seg frem i byen og kan i mange tilfeller erstatte bilen.. Hvordan sikre mikromobilitet en naturlig plass i smartbyen?

Finnes det noen nasjonale fellesinitiativ som kan løftes fram (og ikke bare smarte lokale løsninger)? Hva er utfordringene med løsninger og regelverk som både skal fungere i Oslo, Bodø og på Ørsta? Eks: Hvilke nasjonale retningslinjer kan vi lage for «sparkesykkel» som ikke hindrer konkurranse, men som samtidig tar hensyn til de utfordringene som innføringen av disse har gitt i byen. Lokale forskrifter som går på tvers av det som er «vanlig» vil for de fleste norske byer bare medføre at tilbudet ikke blir realisert.
— Bodø kommune