Smartbydugnaden 2020 Mobilitet sporet
FØLGENDE WORKSHOPS
Vi ser her nærmere på mobilitetsprosjektet Smart City. Elbilutlånsordning til Halden kommune er et eksempel på delingsøkonomi hvor kommunen stiller sin elbil park til leie for kommunes innbyggere når de ikke er i bruk; i helgene og på kvelden, når de fleste kommunalt ansatte har gått hjem fra jobb. Hva skjer når kommunen går inn i leiemarkedet og blir en konkurrent til byens utleieselskaper?
Hva gjør du når byen blir bilfri? Hvordan løser vi hverdagens logistikk tur/retur barnehage, dagligvareinnkjøp og barnas fritidsaktiviteter. Vi ser her på mobilitet og infrastrukturen bak mobilitet for å løse hverdagens transportbehov.
Mikromobilitet, ofte kjent som elsparkesyklerm har hatt enorm vekst i Norge og ble sommerens store snakkis. Til glede for noen og besvær for andre. Uvettig bruk har ført til ulykker og hensatte elsparkesykler til hinder for fri ferdsel. For mange er elsparkesykkelen frihet; en miljøvennlig og fleksibel måte å kjapt ta seg frem i byen og kan i mange tilfeller erstatte bilen..
Selv om menneskerettighetskonvensjonene gjelder for alle, vet vi at funksjonshemmede ekskluderes fra mange viktige områder i samfunnet, som utdanning, helse og arbeid. Derfor opprettet FN en egen konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i 2006. I workshopen stiller vi spørsmålene: Kan smart mobilitet bidra til å nå FNs bærekraftsmål 8.5? Hvordan står det til i Norge?
Konfransier
Speakers
Frank Grønås er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo i 1996 og har vært ansatt som juridisk rådgiver i Trondheim kommune siden 1996, og avdelingsleder fra 2014.
Frank Grønås har følgende ansvarsområder i Trondheim kommune: Ansvaret for å følge opp Trondheim kommunes selskaper. Ansvaret for bestilling av tjenester slik som renovasjon og brann. Ansvaret for all ubebygd off grunn og representerer Trondheim kommune som grunneier
Kathrin Bögelsack er utdannet økolog fra Tyskland og har jobbet i mange år innafor forskning om habitatbruk og bevegelse av pattedyr og med økologisk konsekvensutredning. I 2013 hun begynte å jobbe hos Kartverket. Der hun jobber med kommunal planlegging, temadata og Kartverkets tilgjengelighetsprosjekt "Kartlegging av tilgjengelighet i Norge". Der kartlegger hun nå bevegelse av folk i istedenfor dyr. For tiden ta hun en videreutdanning i GIS hos Lund universitet.
Berthe Dongmo-Engeland er førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitet IKT i og har de siste årene jobbet med utviklingen av «Smart Mobility and Urban Analytics», et nytt studieprogram som fokuseres på modellering, analyser og visualisering for smarte byer / smart mobilitet. Forskningsinteresser er digitalisering og matematisk/statistisk modellering og analyser av BIG DATA og by- og transportutvikling, samt bruk av analyser i en samfunnsmessig sammenheng, med mål å bygge et bedre og bærekraftige samfunn.
Program
Vi ser her nærmere på mobilitetsprosjektet Smart City. Elbilutlånsordning til Halden kommune er et eksempel på delingsøkonomi hvor kommunen stiller sin elbil park til leie for kommunes innbyggere når de ikke er i bruk; i helgene og på kvelden, når de fleste kommunalt ansatte har gått hjem fra jobb. Hva skjer når kommunen går inn i leiemarkedet og blir en konkurrent til byens utleieselskaper?
Mikromobilitet, ofte kjent som elsparkesyklerm har hatt enorm vekst i Norge og ble sommerens store snakkis. Til glede for noen og besvær for andre. Uvettig bruk har ført til ulykker og hensatte elsparkesykler til hinder for fri ferdsel. For mange er elsparkesykkelen frihet; en miljøvennlig og fleksibel måte å kjapt ta seg frem i byen og kan i mange tilfeller erstatte bilen..
Selv om menneskerettighetskonvensjonene gjelder for alle, vet vi at funksjonshemmede ekskluderes fra mange viktige områder i samfunnet, som utdanning, helse og arbeid. Derfor opprettet FN en egen konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i 2006. I workshopen stiller vi spørsmålene: Kan smart mobilitet bidra til å nå FNs bærekraftsmål 8.5? Hvordan står det til i Norge?