Selv om menneskerettighetskonvensjonene gjelder for alle, vet vi at funksjonshemmede ekskluderes fra mange viktige områder i samfunnet, som utdanning, helse og arbeid. Derfor opprettet FN en egen konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i 2006. I workshopen stiller vi spørsmålene: Kan smart mobilitet bidra til å nå FNs bærekraftsmål 8.5? Hvordan står det til i Norge?
FØLGENDE INNLEGG
I rammen av prosjektet ble det etablert en nasjonal standard for kartlegging av tilgjengelighet i byer og friluftsområder for personer med nedsatt bevegelsesevne og nedsatt syn. Ved å kartlegge framkommelighet, vil en avdekke hvor stedet er tilpassa for disse gruppene. Data blir nå kontinuerlig samlet inn etter denne nasjonale standarden siden 2010. Disse dataene er publisert og fritt tilgjengelig for alle mennesker. Kartlegging gir en helhetlig oversikt slik blir det enklere å se hvilke ruter gjennom en by det er viktig å ha fokus på, hva ting er nesten i orden og kan gjøres bedre med enkle middel, eller hvor det trengs store, langsiktige investeringer. De brukes blant annet til kommunal planlegging og av overordnede administrasjoner for å sette generelle retningslinjer og for å produsere statistikk
Til tross for at menneskerettighetskonvensjonene gjelder for alle, vet vi at funksjonshemmede ekskluderes fra mange viktige områder i samfunnet som utdanning, helse og arbeid. Derfor opprettet FN en egen konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i 2006. Personer med nedsatt funksjonsevne er også spesifikt nevnt i FNs bærekraftsmål 8.5, som handler om å «oppnå full og produktiv sysselsetting og anstendig arbeid for alle kvinner og menn, deriblant ungdom og personer med nedsatt funksjonsevne» innen 2030. Vi stiller derfor spørsmålene: Kan smart mobilitet bidra til å nå FNs bærekraftsmål 8.5? Hvordan står det til i Norge?
Workshop’en holdes av:
Kathrin Bögelsack er utdannet økolog fra Tyskland og har jobbet i mange år innafor forskning om habitatbruk og bevegelse av pattedyr og med økologisk konsekvensutredning. I 2013 hun begynte å jobbe hos Kartverket. Der hun jobber med kommunal planlegging, temadata og Kartverkets tilgjengelighetsprosjekt "Kartlegging av tilgjengelighet i Norge". Der kartlegger hun nå bevegelse av folk i istedenfor dyr. For tiden ta hun en videreutdanning i GIS hos Lund universitet.
Berthe Dongmo-Engeland er førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitet IKT i og har de siste årene jobbet med utviklingen av «Smart Mobility and Urban Analytics», et nytt studieprogram som fokuseres på modellering, analyser og visualisering for smarte byer / smart mobilitet. Forskningsinteresser er digitalisering og matematisk/statistisk modellering og analyser av BIG DATA og by- og transportutvikling, samt bruk av analyser i en samfunnsmessig sammenheng, med mål å bygge et bedre og bærekraftige samfunn.